Dakdragers

Met een dakdrager kun je de bagage-opbergruimte van je auto optimaal benutten. Wij hebben universele uitvoeringen die je binnen bepaalde marges op maat kunt maken. Omdat die maximale breedtes nogal kunnen verschillen toch even opletten welke universele je aanschaft. De gangbare maximale draagvermogens bedragen 75 kilo en 100 kg. De laatste is meer bedoeld voor bagageboxen die immers een aardig eigengewicht hebben. Er zijn diverse dakdrager-uitvoeringen, afhankelijk van het reelsysteem op de wagen: open (RR), dicht (IR), fixing points (FP), T-track of systeemloos (NR). Zelfs voor de gootjes bij oudere automodellen zijn nog houders verkrijgbaar.
Prijs Meest verkocht   Filteren
 € 19,95

Dakdrager - Cover It

 

  143 x 47 cm
  PVC



 € 109,95

Dakdrager - Pro-User - CLOP Universeel - 127 cm

 

  Bevestiging: Auto
  Max. draaggewicht: 75 kg
  127 x 5 x5 cm
  Aluminium

 € 109,95

Dakdrager - Pro-User - CLOP Universeel - 110 cm

 

  Bevestiging: Auto
  Max. draaggewicht: 75 kg
  110 x 5 x 5 cm
  Aluminium

 € 69,95

Dakdrager - Pro-User - Basic Plus - Allesdrager

 

  Bevestiging: Auto
  Max. draaggewicht: 75 kg
  120 x 5 x 5 cm
  Staal

Niet op voorraad

Dakdrager, meer dan een stuk stang

Dakdragers vormen het dragende deel (constructie) van bagage. Tot zover niks nieuws, echter daarmee is de kous nog niet af. Het heeft een tweeledige functie. Enerzijds dragend maar anderzijds mag het niet schuiven. Daarom bestaat een dakdrager uit drie onderdelen, al dan niet als een set geleverd. De eigenlijke draagbalk van aluminium, staal of PVC. De ‘voeten’, de steunpilaren van de stang aan weerszijden en kunnen voorzien zijn van een klemmechanisme waarmee de voet met draagbalk bovenop het voertuig worden bevestigd. In geval er geen klemmechanisme is, wordt gebruik gemaakt van een klitsysteem (denk aan klittenband, maar dan een “beetje” sterker). Feitelijk is dat een houder die aan de voet en op de wagen bevestigd wordt. Dit is een systeem dat je tegenkomt bij voertuigmodellen zonder relingsysteem.

Dakreling

Er zijn voertuigen met een open, dicht/laag/geïntegreerd, fixing points, T-vormig en normaal/glad relingsysteem. Bij de open (ook wel ‘lage’ of geïntegreerde’) uitvoering is het een open plat ‘brug’-vormig frame in de lengterichting van de auto aan weerszijden. Ze worden daarom ook wel lengtedragers of dakrelingen genoemd of RR (roof rails). Deze kom je met name tegen op station cars/wagons (langwerpige vijfdeurs wagens in de midden en bovenklasse) en SUV’s (sports utility vehicle, hoge instap personenauto’s). Bij gesloten systemen is die in tegenstelling tot de open variant geheel massief en wordt aangeduid als IR (integrated rails). Deze kom je vooral, maar niet alleen, tegen bij hatchbacks (compacte vijfdeurs/driedeurs wagens). Bij het fixing point (FP) systeem zijn er vier rechthoekige uitsparingen, afgedekt met klepjes/schuifjes, twee aan twee aan weerszijden van de bovenkant van de wagen in lengterichting. Bij de T-vorm (T-Track) is er sprake van T-vormige gleuven in de lengterichting waarin de bevestiging van de dakdrager kan worden geschoven. Bij het normaal/glad systeem, aangeduid als NR (normal rails) zijn er geen voorzieningen bovenop de wagen aangebracht. Dit is vooral, maar niet alleen, bij auto’s uit de kleine klasse het geval en bij sedan modellen (de klassieke persoonsauto met meestal vier deuren).

Aandachtspunten

Het allerbelangrijkste, het draagvermogen, is het gewicht waarmee de houder maximaal langdurig belast mag worden. Dat draaggewicht moet echter steeds bekeken worden in combinatie met de belasting van de bovenkant van de wagen! Het totale gewicht van houder en bagage mag de belasting ervan niet overschrijden. Dat klinkt logisch, maar wat dacht je van een spoiler bovenop je camper! Die dient om het voertuig een goede wegligging te geven en drukt de hem door de luchtstroom omlaag. Die luchtstroom drukt op de bovenzijde en zorgt voor een belasting, die bij maximale belasting met bagage en houder net teveel kan worden. Het eigengewicht bedraagt over het algemeen slechts enkele kilo’s. De hoogte kan alleen kritisch worden wanneer houder en bagage de totale hoogte van het voertuig net te groot maken, denk wederom aan een camper of space wagon (grote familieauto). De breedte pas je natuurlijk aan, aan de breedte van het dak. Daarbij is het geen belemmering als ze iets, enkele centimeters, uitsteken. Bij wijze van diefstalbeveiliging zijn in de voeten sloten geïntegreerd waarmee deze op slot gezet kunnen worden. Wil je ze toch liever afnemen en goed opgeborgen binnen bewaren, dan kun je een robuuste PVC opberghoes met handvaten en opbergvak nemen.

Dakdrager online kopen

Bij Allekabels helpen wij je graag verder bij de juiste aankoop. Als wij het product op voorraad hebben en je bestelt voor 22.00 uur, dan heb je het morgen al in huis! Kies uit onze veilige betaalmogelijkheden of betaal eenvoudig en snel achteraf. Heb je nog vragen over een product of over de bezorging van jouw bestelling? Onze klantenservice is tot 21 uur telefonisch bereikbaar. Ook voor schriftelijke vragen zijn wij bereikbaar, zodat je straks precies het juiste product bestelt.

Klantenbeoordelingen

  Voor 22u besteld, morgen in huis.  Vanaf €50,- gratis verzonden.  Niet goed? Geld terug! 9,8
Uitstekend "Fijn bedrijf, reageren snel op vragen. Goede en keurige levering op een door jou gewenste dag. Echt super!" 10
Perfect "Van bestelling tot bezorging prima geregeld." 9,4
  Op de hoogte blijven van alle aanbiedingen?
Overige links